Saturday, March 15, 2008

حتى الاطباء يا احمد يانظيف (شفت فى عهدك يا نظيف الاطباء على الرصيف)وبس

انظم الاطباء الى صفوف المطحونين من الشعب المصرى بسبب الظلم والغلاء الذى زاد على خط المستحيل

حيث كان امس عمال وصحفين وسائقى تاكسى واليوم نظم اطباء اليوم مظاهرة من اجل الكادر الوظيفى لاطباء فقد كشفت هذة المظاهرة عن مساة يعانى منه الاطباء وهى ان العمل قد يصل الى 12 ساعه والراتب فقط 230 جنيه وفى حوار مع دكتور رشوان شعبان احد منسقى الاعتصام قال لان الاطباء لن يتراجعه عن موقفهم وان الاصلاح حال العلاج والتامين الصحى وحال المستشفيات يجب ان يبادء بطبيب اولا

وقد قرر الاطباء الاعتصام داخل نقابه الاطباء حتى انعقاد الجمعيه العموميه بعد غد

ولكن السؤال اذا كان الحال الوضع قد وصل الى هذا الى ان طبيب الذى كان يعتبر من الطبقات الغنيه فى مصر يطالب هذا الطبيب بزيادة فى اجرة فما حال العامل البسيط

السؤال الان من سبب كل هذا من سبب هذا الانهيار الاقتصادى فى بنيه المجتمع

يجب ان يحاسب من فعل هذا الانهيار

اولا الفيديو




اطباء بلا حقوق

الباب


جانب من المظاهرة








كلمه حق
دة حقيقه مش نكته

دكتور رشوان شعبان احد منسقى هذة الصرخه

الامن
الضابط دة تلقيه عن نقابه الصحفين والمحامين والاطباء




مع تحياتى
احمد الجيزاوى

24 comments:

only spot said...

معنديش غير كلمه واحده ماضاع حق وراءه مطالب وللاسف احنا كتير منا ضيعم حقوقهم بالصمت والخوف فلتكن تلك الاعتصامات مواصله لكسر حاجز الخوف والمشى جنب الحيط ولعلها بدايه لبزوخ شمس يوم جديد
خالص تحياتى وجزاك الله كل الخير عن كل تلك الجهود

د/اجدع بنوته said...

ااااااااااااااااااااه

ياحرقة قلوبنا ياااناا

احنا اغلبنا دلوقت

بيخطط انه يسافر برا

وفعلا ناس كتير مننا طلعت ع السعوديه

حتى لبيا

فضلوها عن مصر يااخى


تعليقا ع اونلى سبوت

مااحنا بقالنا سنين بنطالب

وهنفضل سنين نطالب

وهما دول بتفرق معاهم حاجه

تحياتى

أنا حر said...

مصر هتنهار من اول الدكتور والمهندس لحد الفراشين حتى الحرامية هتعمل مظاهرات لأنها مش هتلاقي حاجة تسرقها
الله ينتقم منك يا نظيف انت ومبارك
تحياتي

حمادة زيدان said...

والله يا جيزاوى كل مصر متبهدله هاتيجي يعني ع الدكاترة أهي بجملة المصايب
ميرسي ع التقرير
ملحوظة
مجتش ليه البورصة؟

بنت الاسلام said...

البديل طبعا

في الرشاوي

في المحسوبيات

في سرقة البشر

وماتحاسبوهمش

ما انت مكافئتهمش

متوقع منهم ايه غير سرقتك يامريض

غير بدل مايدعي لك بالشفا يدعي عليك

ولاحول ولا قوة الا بالله

وبعدهاااااااالك يابلد

مدحت محمد said...

الغلاء
بالظبط يااحمد عامل زى الوحش المفترس مبقاش يفرق
وبقت المرتبات دى فعلا متنفعش
تعيش بنى ادم
من اساسه
وفعلا زى ماقالت د/ اجدع بنوتة كلنا عايزين نهاجر انا واحد من
الناس بدور
لانى قرفت من البلد دى اوى
تحياتى

MKSARAT SAYED SAAD said...

من قبل نظيف
مش في يوم وليلة بس هى حلقة كله موصل ببعضة قبلهم كان مهندسين وصحفين ومحامين ولسة بعض الاطباء
انهيار يا جيزاوي لشرائح المجتمع
لكي الله يا مصر
تحياتي

shaimaa samir said...

لن اعلق عن الوضع ولكن موضوعك فووووووق الهاااااااايل وتغطيتك تمننيت ان اقوم بها جعلها الله فى ميزان حسناتك اما عن الوضع فلا كلام يوفيه حقه غير حسبنا الله ونعم الوكيل

أمير القلوب said...

أخي الكريم
أحمد
بارك الله فيك على هذا الجهد
ودي حكومة فاشلة بكل المقاييس زي النظام الفاشل اللي معينها
ربنا يلطف بينا الفترة القادمة
حياك الله

احمد الجيزاوى said...

only spot
الله يفتح عليكى
ويبركلك
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى said...

د/اجدع بنوته
السفر الى الخارج ليس حل دة هروب مصر لسه فيه خير كتير جدا بس سرقينه الحرميه لزم نشوفه فين الخير دة ونرجعه تانى لينا

احمد الجيزاوى said...

انا حر
انا خيف على الغلابه من الانهيار
ربنا يستر

احمد الجيزاوى said...

حمادة زيدان
فى مشكله انه تيجى على الدكاترة وهى انهمفرود انهم طبقه غانيه الان تصبح تعانى طيب امال الغلابه يعمله ايه
تحياتى ليك
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى said...

بنت الاسلام
تحاتى ليكى وتعليقى على تعليقك
لا تعليق
هههههههههههه
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى said...

مدحت محمد
طيب لمه كلنا نسافر هنسيب البلد لحرميه معقوله
لزم نطالب بحقنا افضل
تحياتى
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى said...

MKSARAT SAYED SAAD
ارجع واقول ربنا يستر على الغلابه من الانهيار
احمد الجيزاوى

احمد الجيزاوى said...

shaimaa samir
جزاك الله خيرا

احمد الجيزاوى said...

أمير القلوب
تحاتى ليك على زيارتك الكريمه
واربنا يستر من الانفجار اشعر انه قريب جدا
احمد الجيزاوى

Masry said...

مع تحياتي

khawater-mawakef.blogspot.com

Masry said...

مع تحياتي

khawater-mawakef.blogspot.com

mado80 said...

أحمد الجيزاوي

ازيك

هو في الحقيقه في عصر مبارك وفي عهد هذه
الحكومه الميمونه تدهور حال الكثير من فئات المجتمع كما لم يتدهور من قبل

لسه امبارح سامع في برنامج الطبعه الأولي أن التضخم في مصر وصل ل500% ده طبقا لتصريحات وزير الأستثمار ذات نفسه

حسبنا الله ونعم الوكيل
تحياتي ليك يا أحمد وألف تقدير لشخصك الكريم

EmY said...

حتي الدكاتره الي المفروض انهم مرتاحين و كليات قمه بيشتكوا يبقي العامل في مصنع و البياع في محل هايعملوا ايه
فعلا الناس ربنا معاها و الاعتصامات دي حل كويس علشان صوتهم يتسمع

تحياتي و مستنيه رأيك في البوست الجديد

Anonymous said...

الدليل الشامل للمدونات العربية
سياسة ، اقتصاد ، ثقافة ، حوار ،
أدب ، شعر ، فن والمزيد

http://arab-blogs-guide.blogspot.com/

أبو نزار عبد الرحمن الشرقاوى said...

جميل جدا يقول المثل العربى اتقى غضبه الحليم فهل يا ترى قد جاء وقتها